ASACHI, Gheorghe, (1788-1869)
Fost Asakievici, unul dintre cei mai de seamă cărturari umaniști ai Moldovei. S-a născut în târgușorul Herța, în apropiere de Prut, la 1 martie 1788. Copilăria și-o petrece aici și la Târnăuca, unde tatăl său, preotul Lazăr (Leon) Asachi, om de aleasă instrucție, traducător, avea moșii și, unde să găsea o mică comunitate armeană. Călătorul Minas Păjișkian, vizitând târgușorul pe la începutul secolului al XIX-lea găsea aici zece case de armeni. Târgușorul Herța a fost vatra familiei Asachievici. În anul 1795, copilul se mută cu tatăl său la Lwow, iar acasă rămâne în continuare, fratele său Petru Asachi Aga. Primele învățături, în familie. Apoi, de la 9 ani la Lwow, Viena, Roma, inițiindu-se în filosofie, arhitectură, matematică, literatură clasică latină și italiană, pictură, arheologie, sculptură, inginerie, fapt care i-a permis să se afirme pe mai multe planuri, dovedindu-se pionier în unele activități și ctitor. V. A. Urechia (1890) îl definește astfel: „Gh. Asachi nu este un om: el personifică o întreagă epocă, o întreagă națiune.” Anii petrecuți în Italia au însemnat pentru el anii marilor descoperiri, familiarizându-se cu atributele unei mari culturi, pe care a receptat-o în călătoriile sale de-alungul și de-a latul Italiei, prin marile ei centre. Influențat de Petrarca, Gh. Asachi scrie primele sonete în limba română. Se reîntoarce în Moldova în 1812 și se pune în slujba propășirii ei. Domnitorul Scarlat Calimachi îl numește referendar la Departamentul Treburilor din Afară (1813). Tot atunci înființează la Școala Domnească din Iași o clasă cu învățământ în limba română pentru formarea de ingineri hotarnici, după manuale întocmite de el. Aici se predă matematica teoretică și geodezia. Printre primii elevi, fiii de boieri precum: Teodor Balș, Al. Calimah, fiul Domnului. Între 1820-1849 impulsionează organizarea învățământului românesc în Moldova pe baze moderne, recrutând un corp profesoral bine pregătit. La 27 decembrie 1816 are loc prima reprezentație teatrală în limba română, la Iași, în casa hatmanului Constantin Ghica. În tim-pul acțiunilor eteriste, Asachi se refugiază pentru puțin timp în Basarabia, până ce Domnitorul Sturdza îl numește agent diplomatic la Viena. La 1 iunie 1829 editează la Iași „Albina românească”. Participă la redeschiderea Școlii de la Trei Ierarhi (1830), la înființarea unui colegiu pe lângă Gimnaziul Vasilian (1832), la înființarea primului Institut de educație a fetelor (1834), și la inaugurarea Academiei Mihăilene (1835), etc. În 1836 Gh. Asachi pune bazele Conservatorului – Filarmonic – Dramatic din Iași, instituție ce va promova larg teatrul în limba română, teatrul românesc, punând în scenă lucrări originale, primele datorate tot lui. În plan literar se afirmă cu poezie, nuvelă, fabulă, teatru și traduceri. A scris nuvele istorice: „Ruxandra Doamnă”, „Petru Rareș”, drame istorice: „Elena Dragoș”, un poem cu elemente fantastice, „Turnul lui But”, – deși, în general, opera lui păcătuiește prin multe stângăcii, de construcție și limbă. „Asachi – spune Eugen Lovinescu – a fost omul epocii lui, adică omul ieșit din mijlocul necesităților vremii; n-a comandat timpului; s-a pus însă în serviciul lui cu o bogăție remarcabilă de aptitudini. Trăind într-o epocă de nediferențiere culturală el a fost din rasa enciclopediștilor. Pe lângă o cultură științifică a avut și o educație artistică: a mănuit lira, penelul și echerul; umanității i-a adăugat și vaste cunoștințe poliglote; muzicii i-a adăugat ingineria”. S-a stins din viață la 12 noiembrie 1869, la Iași.
Izvoare:
„Dicționarul Botoșănenilor” de Ionel Bejenaru, Editura Moldova, Iași-1994; Enciclopedia „Cugetarea” – București; Dicționar Enciclopedic Român” – București 1962.
***
Gh. Asachi și armenii: Sub acest titlu cărturarul H. Dj. Siruni publică în revista de cultură armeană ANI (Anul I, volumul IV, noiembrie 1936) un amplu articol despre reformatorul intelectual al Moldovei, legăturile sale cu armenii. Aceste legături, notează autorul, derivă mai întâi prin originea sa. În acest sens articolul cuprinde numeroase referințe cu privire la obârșia lui Gh. Asachi. Astfel, paharnicul Constantin Sion în Arhondologia Moldovei, amintiri și note contemporane scrise între anii 1844-1856, dă notița de mai jos despre originea acestuia: „Asachi. Aceștia sunt doi frați, amândoi Postelnici mari, de neam Armeni din Podoliea. Tatăl lor (Lazăr) Arman botezat s’au preoțit în Rusia. Mitropolitul Gavril Rusu ce în războiul Ruso-Turcesc de la anii 1806 până la 1812 au fost erarhi în Moldova, după demisionarea mitropolitului Veniamin Costache, l’au adus pe preotul Lazăr la Iași, l’au făcut protopop de mitropolie, și după încheerea păcei, ducându-se mitropolitul Rus înapoi, el a rămas în Iași, și fiind omul învățat în limba Rusască, Moldovenească și Armenească l’au primit și mitropolitul Veniamin tot protopop, și murindu-i femeea l’au călugărit și l’au făcut și arhimandrit numindu-l Leon. Pe amândoi feciorii lui, Gheorghi și Petrachi i’au învățat bine, cu ajutorul mitropolitului i’au trimis și la școala de la Odesa, de acolo ei s’au dus la Viena au învățat Nemțește, Grecește, Rusește și Franțuzește, ba și Latinește.” Eugen Lovinescu în lucrarea sa „Gh. Asachi, viața și opera sa”, 1927, p. 9 după ce pomenește de aserțiunea lui Const. Sion spune: „În privința originei armenești a familiei Asachi, în care credea și Seulescu și alți contimporani, V. Borzea în Daco-România, II, p. 791, confirmă că numele de Asachievici se găsește în lista de nume armenești din Polonia (Hanusz: în Archiv für sl. Phil. 1886, p. 477) sub forma Sahagiewicz, Isakiwicz. D. Sever Zotta se arată în „Ion Neculce”, I, 1925, p. 187, potrivnic părerii că originea lui Asachi ar fi armenească”. (…) Biograful lui Grigore Buiucliu vorbind despre sforțările culturale ale Armenilor din Moldova acum un veac și încercările lor pentru înființarea de școale armenești în principalele orașe din Moldova, spune: „Cererea de acest scop ce Eforia armeană înaintă Domnului țerii găsi un puternic apărător în persoana ilustrului Gh. Asacki, cel cu concursul căruia, nu de mult, Mihai Sturza Vodă organizase învățământul public în Principat. Făcând un apel călduros la el, Iacob Buiucliu era sigur să-i deștepte simpatia pentru cauza Armenilor, de care era legat prin originea lui, deși constestată de unii”. (vezi: „Grigore Buiucliu”, publicată de Academia Română, 1914, București, p. 31) Tot despre originea armenească a lui Asachi găsim aluziuni și la d. N. Iorga: „Rolul pe care (armenii) l-au jucat după aceasta, dând țerii poeți (Pruncul; se asigură că și Asachi), juriști, profesori și oameni politici (din familiile Buiucliu, Missir, Goilav), se defășură numai după ce hotarele vechiului armenism cad”. (N. Iorga, „O paralelă istorică”, 1914, București, p. 74). Dacă vom admite ca exactă – continuă H. Dj. Siruni în articolul său – teoria originii armene a lui Gh. Asachi, va trebui atunci s-o căutăm, după cum ne arată și pronumele său, în familiile vechi armenești din Galiția. În adevăr pronumele pe care-l purta tatăl său Lazăr Asakiewicz, nu numai că ne amintește prin terminația sa „iewicz” numirile armenești din Galiția, ci și absoluta sa legătură cu vechea familie armeană Isakowicz.” (…) Chiar dacă n-ar fi legătura originii sale, totuși coloniile armenești din Moldova îi datorează ceva lui Gh. Asachi, pentru aportul lui la încercările lor de renaștere culturală de pe la mijlocul veacului trecut. Prin 1847, în Moldova existau școli armenești la Iași, Roman, Botoșani, Focșani și Tg. Ocna, Iașii fiind un centru cultural armenesc. Dacă sufletul acestei mișcări culturale a fost Iacob Buiucliu, nu e mai puțin adevărat că s-a bucurat de tot sprijinul lui Gh. Asachi, unul din cei mai rodnici reformatori ai principatului Moldovei. Asachi e acela care a fost un factor de căpetenie al renașterii culturale a Armenilor din Moldova, cum se explică în biografia lui Grigore Buiucliu, cu ocazia sforțărilor pe care le-a depus Iacob Buiucliu, spre a dota comunitățile armene din Moldova cu o organizație școlară. Înrâurirea acestui eminent bărbat era hotărâtoare atât asupra boierilor, care alcătuiau Epitropia învățătorilor publici, unde era referendar, cât și asupra însuși Domnitorului, care după numeroasele încercări ce făcu cu el, căpătase o deplină încredere în sfaturile sale. Așa și astădată, plecându-se stăruințelor lui Gh. Asachi, Mihaiu Vodă se hotărî în anul 1841, să sloboadă un hrisov prin care arătând că „datoria lui este de a face să se dea o învățătură uniformă tuturor neamurilor de sub oblăduirea sa, propășitoare către acelaș scop de civilizație, poruncește ca să se iea sub ocrotirea Epitropiei Învățăturilor publice școlare naționale armene, punându-le pe aceeaș treaptă cu celelate școale publice, și cu aceasta, ca pe lângă celelate materii, să se propăvăduiască în ele limba, religia și istoria Armenilor”. (Grigore Buiucliu, Academia Română, 1914, București, p. 31) Asachi a fost și principalul inspirator și sprijin al înființărei tipografiei armene din Iași. Epitropia Bisericii Armene procură literele, care se instalează în tipografia „Albina” întemeiată de Gh. Asachi. Adăugăm că, aici s-a tipărit în anul 1850 în limba armeană „Cartea de rugăciuni” pe spezele clucerului Hacikian din Roman. Pe această carte se află mențiunea „Tipografia Armenian”, nume ce-l purta probabil secțiunea armeană a tipografiei „Albina”.