AVAKIAN, Hrandt (1900-1990)
Pictor de prestigiu și colecționar de renume. „Pribeag din străvechi împărății răsăritene – mărturisește prietenul lui de-o viață, Adrian Maniu – Hrandt Avakian, un copil orfan, a poposit mai la începutul veacului pe țărmul dobrogean al Mării Negre (…) Privind acum pânzele, îi recunoaștem că a cules lumină și cer din țara noastră – care de o viață e și a lui. Îi ghicesc sufletul răsăritean – în limpezimile străluminate de doruri, din care culoarea caută fragedă seninătate, îmbiind vis și adevărul vieții cu înflorire de sfielnic gând. Sârguința și adevărata vocație înfăptuind minunată îzbândire.” Acesta a fost, pe scurt, destinul unui mare maestru al penelului, armean de ambii părinți și român prin tot ce a înfăptuit pentru țara de adopțiune. H. Avakian s-a născut în orașul Alep (Siria), și-a petrecut copilăria și prima tinerețe, până la vârsta de 20 de ani, în Orient. La începutul primului război mondial, familia Avakian (mama, trei fete și doi băieți), ca multe alte familii care au scăpat de pogromul din 1915, părăsește țara de baștină și se refugiază în România, stabilindu-se pentru început la Balcic. Încă din liceu, H. A. dă semne de atracție pentru pictură. Primele instrucțiuni le primește de la profesorul de desen, un pictor neamț pripășit în Alep. La Balcic, tânărul exaltat de pictură se va bucura de îndrumările unor maeștri ai penelului ca Iser și Steriadi. Acesta din urmă îi propune lui Avakian, văzându-i vrednicia și entuziasmul, să vină la București, dându-i ca adăpost Muzeul Kalinderu, al cărui director era. A fost numit, la început, ca paznic, punându-i-se la dispoziție o odaie de lucru, de fapt, atelierul lui Steriadi, împărțit în două. După câțiva ani Steriadi își dă seama că paznicul muzeului e de-acum un pictor de netăgăduită valoare și purcede la organizarea primei „Expoziții Hrandt Avakian”, care se va bucura de mare succes, cucerind chiar prețuirea unor critici zgârciți cu laudele. Astfel în „România literară” nr. 2 din 27 februarie 1932, Eugen Ionescu, cel care mai târziu avea să devină celebrul autor dramatic și membru al Academiei Franceze, care la sfârșitul vieții sale s-a apucat de pictură, semnează următoarele despre expoziția lui Hrandt Avakian: „H. A. posedă în gradul cel mai acut o minuțioasă caligrafie, mai puțin a culoarei, mai mult a desenului. Nu aprob principial metoda domniei sale tehnică, dar este onest și necesar să recunosc acestui tânăr artist deplinătatea perfectului său meșteșug grafic. Glacialitatea impersonală a tablourilor, scrupulozitatea unui ochi atent, aplicat formelor exacte, pot exploda oricând, în calități neașteptate, dacă un oarecare deficit de viață emoțională s-ar umple, i-ar fi ușoară calea, de pildă, spre mult doritul și trâmbițatul neoclasicism: supunere cu umilință la obiect (minunată formulă de viață estetică). Pentru că d-nul Hrandt Avakian este înzestrat (acest lucru este neîndoios) trebuie să cuprindă în vechile tipare focul viu al emoției.” Dar nu numai Eugen Ionescu îl socotește pe Hrandt Avakian o personalitate de netăgăduit. Al. Paleologu scrie mai târziu în „Universul literar” nr. 3 din 5 martie 1938: „Dl. H. A. expune peisaje, naturi moarte și un portret. Insistăm asupra peisajelor dintre care relevăm o vedere de iarnă, în care tonalitățile de alb au o luminozitate spulberată de un efect plastic impersionant într-o notă foarte justă. Naturile moarte sunt armonizate coloristic cu mult simț de muzicalitate.” Iar, mai târziu, reputatul critic Ion Frunzetti, vorbind despre arta lui Avakian notează: „El sintetizează pe un petec de hârtie un întreg univers poetic, compus nu doar dintr-o barcă, salcie și un năvod, ci din toată zarea ce împrejmuiește munca pescarului.” Pictor al florilor, Avakian nu le reproduce pe pânză, așa cum fac majoritatea pictorilor de flori, ci recreează florile, încorporând în ele toată vraja sensibilității sale coloristice. De aceea florile lui fac într-un fel concurență florilor din natură; au însă ceva în plus: acea caldă viziune picturală caracteristică lui Avakian. Așa cum sunt cărți care te fac să vezi altfel realitatea decât te-ai obișnuit s-o vezi cu ochii tăi, așa și pânzele cu flori ale lui Avakian te îmbie și te învață să contempli cu alți ochi florile din natură. Arta artistului dezvăluie astfel secrete ale naturii, care scapă în mod obișnuit acuității ochilor noștri. În timpul unei vieți de 90 de ani, Hrandt Avakian a dovedit că visul lui din prima junețe a devenit realitate.
***
În afară de pictură, Hrandt Avakian, împreună cu sora sa Beatrice Avakian, a inițiat și a dăruit Statului Român un Muzeu de artă orientală, care poate fi admirat de toți iubitorii de frumos. A publicat în Editura „Albatros” (Colecția Cogito), o parte din cugetările sale: „Artistul modest este ca o lumânare de ceară, arzând se topește de propria-i căldură”. „Frământ vopseaua pe paletă cu un descântec tăcut, ca pe pânză, ea să devină duh.”
Izvoare:
Arșavir Acterian – La despărțirea de Hrandt Avakian” – Ararat nr. 3/1990;
Alina Mușat Popovici – Un om a pășit în viață semănând iubire” – Ararat nr. 25/1992;
Virgil Lefter – „Adrian Maniu-Hrandt Avakian” – „Luceafărul” nr. 10.